Blog o sztuce porozumiewania się

Bo dobra komunikacja to podstawa zdrowych relacji.

Bo zawsze warto rozmawiać.


M. Rosenberg nazwał opracowaną przez siebie metodę rozwiązywania konfliktów „Nonviolent Communication” (NVC). W języku polskim nie ma dobrego tłumaczenia oddającego znaczenie tego określenia. Niektórzy uważają, że określenie „Porozumienie bez przemocy” (PBP) jest nieadekwatne, bo kieruje skojarzenia na przemoc, inni nazywają to Porozumieniem Serca, Empatyczną komunikacją – są to określenia bardziej metaforyczne, choć sam Rosenberg nazywa swoją metodę „językiem serca”. Spotkałam się też z nazwami „skuteczna komunikacja”, z zaznaczeniem, że chodzi o skuteczność przy poszanowaniu praw drugiej strony.

Niezależnie od używanej nazwy, ta metoda pozwala zmienić nasz styl wyrażania się i słuchania. Dzięki technikom tej metody wyrażamy się jasno, jednocześnie z empatią obdarzamy uwagą innych. Uczymy się obserwować okoliczności, wsłuchujemy się w potrzeby własne i innych. Gdy poświęcamy uwagę potrzebom naszym i innych, zaczynamy dostrzegać intencje i widzimy innych w zupełnie nowym świetle. Znika chęć walki, postaw obronnych i gwałtownych reakcji. Zaczynamy szukać rozwiązań pozwalających zaspokoić nasze potrzeby.

Cały proces polega na tym, aby szczerze wyrazić siebie przez 4 elementy Porozumienia Bez Przemocy:

  • spostrzeżenie (opis zdarzenia),
  • opis – co czuję,
  • informację – jaka moja potrzeba nie jest zaspokojona
  • prośba o konkretne zachowanie.

W drugą stronę polega to na odebraniu z empatią i zrozumieniem komunikatu drugiej strony: o czym mówi, co czuje, czego potrzebuje i o co prosi.

Ważna uwaga – nie jest to sposób, który ułatwi Ci zmianę zachowania partnera. Jedno, co możesz zrobić, to zacząć od siebie. Jak Ty zmienisz swój styl komunikowania jest duża szansa, że partner zareaguje pozytywnie. Na początek zacznij myśleć o tym, co czujesz w różnych sytuacjach. Ważne jest, aby umieć rozpoznać swoje uczucia.

Dlatego pytanie na dziś – „co ja czuję?”. Obserwuj swoje reakcje. Mogą z tego wypłynąć ważne dla Ciebie wnioski.