Blog o sztuce porozumiewania się

Bo dobra komunikacja to podstawa zdrowych relacji.

Bo zawsze warto rozmawiać.


Co utrudnia skuteczną komunikację?

  • Rozkazy
  • Groźby
  • Moralizowanie
  • Doradzanie, gdy nikt nie prosi o radę
  • Wyzwiska, obelgi
  • Ironia, sarkazm, aluzje
  • Ciągłe wracanie do przeszłych wydarzeń
  • „odgadywanie” zamiarów rozmówcy
  • Zmienianie tematu, odwracanie uwagi dowcipami
  • Bagatelizowanie problemu
  • Wyolbrzymianie problemów
  • Wybiórcze słuchanie
  • Ignorowanie
  • Skupianie się na nieistotnych szczegółach
  • Generalizowanie
  • Zgadzanie się na wszystko, a potem wyrażanie złości nie wprost (bierna agresja)
  • Obwinianie

 

Każdy z tych punktów to temat, który można rozwinąć do rozmiarów jednego rozdziału w książce. Wiemy to wszystko, nie napisałam nic odkrywczego. Ale, gdyby wejść w to głębiej, daje dużo do przemyślenia i spore pole do obserwacji zachowań własnych i partnera. Fakt, że wiemy czego nie należy robić, nie oznacza jeszcze, że tego nie robimy. Sama się często na tym łapię. Robimy tak z przyzwyczajenia – do nas tak się zwracano, więc i my tak odnosimy się do dziecka, męża, żony.

Gdy poświęcimy chwilę uwagi naszemu sposobowi komunikacji, może się zdarzyć, że odkryjemy kilka rzeczy, których wolimy nie widzieć – dotyczących naszych błędów w porozumiewaniu się, albo zauważymy niszczące dla naszej relacji zachowania drugiej strony. Pocieszające jest jednak to, że teraz jak już to wiemy, to możemy starać się panować nad niektórymi nawykami, które działają na naszą niekorzyść. Wybierz dwie rzeczy, które spróbujesz kontrolować lub ograniczyć. Wymaga to dużego skupienia i świadomości tego co się z nami dzieje oraz wysiłku, aby zareagować inaczej, a nie tak jak do tej pory działałyśmy automatycznie. Wiem jaka to mozolna praca, bo sama to ćwiczę i wdrażam. Znam wiele osób, którym udało się zmienić swój sposób prowadzenia rozmowy z innymi, co znacząco poprawiło ich relacje – z dziećmi, małżonkami, współpracownikami, rodziną. Wierzę, że i Tobie się uda.

Proszę napisz w komentarzu co odkryłaś i jaki Ci idzie wprowadzanie zmian.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o empatycznym porozumiewaniu się z innymi, zapisz się na darmowy e-mailowy kurs skutecznej komunikacji w kilku lekcjach.

Przeczytaj o polityce prywatności