Blog o sztuce porozumiewania się

Bo dobra komunikacja to podstawa zdrowych relacji.

Bo zawsze warto rozmawiać.


W pewnym momencie orientujemy się, że partner lub dziecko bardzo niechętnie się do nas odzywa. Komunikuje tylko to co musi, a poza tym unika rozmowy i sam jej nie rozpoczyna. Może problem tkwi w naszym sposobie słuchania. A raczej, wydaje nam się, że słuchamy, a prawda jest taka, że nie bardzo nas interesuje co druga osoba chce wyrazić i czekamy tylko na moment, gdy to my możemy zacząć mówić.
Dlatego, jeśli chcesz by mówił do Ciebie partner lub dziecko, zacznij słuchać tak, jak słuchasz przyjaciółki. Czyli:

  • Słuchaj uważnie, nie wykorzystuj czasu wypowiedzi drugiej osoby na przygotowanie własnej riposty, skup się na tym, co partner chce przekazać, postaraj się wyzbyć (chociaż chwilowo) swoich uprzedzeń.
  • Nie spiesz się ze swoją odpowiedzią, nie wpadaj rozmówcy w słowo.
  • Słuchaj aktywnie, stosując następujące techniki:
    • Zachęty werbalne i niewerbalne (kiwanie głową, patrzenie w oczy, uśmiechanie się, potakiwanie „aha”, pytania „i co było dalej?”, itp.)
    • Parafrazowanie – powtarzanie własnymi słowami tego co powiedział rozmówca (np. z tego co zrozumiałam….; z tego co mówisz wynika, że…...)
    • Doprecyzowanie, dopytywanie, wyjaśnianie (np. czy masz na myśli, że….; czy chodzi o to……; czy chcesz przez to powiedzieć, że….. )
    • Upewnianie się (jak dobrze rozumiem, to oznacza, że…, czy tak? Więc nie zamierzasz….., Czy mam rację?)
    • Odwołanie się do uczuć drugiej strony (odzwierciedlanie) – (np. widzę, że cię to złości; musiało być ci przykro)
    • Podsumowanie (np. wygląda na to, że sprawa wygląda tak…..; to co powiedziałeś, można podsumować tak.…….)
    • Dowartościowanie (np. dziękuję Ci za takie podejście; cieszę się że tak do tego podchodzisz)
  • Słuchaj z empatią, starając się zrozumieć dlaczego druga osoba mówi, to co mówi, co nią kieruje i jeśli się z Tobą nie zgadza, to jakie ma powody.
  • Gdy już druga osoba skończy wypowiedź, czas na Ciebie, ale pamiętaj, by zawsze używać komunikatów zaczynających się od „ja” (o tym we wpisie o mówieniu).
  • W trakcie słuchania unikaj:
    • Oceniania, osądzania
    • Interpretowania – nie tłumacz komuś, dlaczego on sam tak się zachowuje lub, co powoduje, że tak myśli (np. zdaje się, że masz problem z…..)
    • Doradzania, gdy o to nie jesteś proszona
    • Lekceważenia

Łatwo napisać, trudniej wykonać. Tak, wiem po sobie. Sama znajomość tych reguł nie wystarczy, trzeba się jeszcze do nich stosować. Ale z drugiej strony, bez wiedzy o tym, nie potrafimy zauważyć, że coś gra w naszym słuchaniu. Ćwiczmy więc codziennie, na partnerze, dzieciach i wszystkich innych. Zobaczysz, że po pewnym czasie coś się zacznie zmieniać i relacje się poprawią. Chociaż na początku może się pojawić tzw. „kryzys uzdrowienia” – czyli coś ma pomóc, ale w pierwszej fazie następuje pogorszenie – w tym przypadku partner lub starsze dzieci mogą pukać się w czoło i pytać czy dobrze się czujesz skoro tak dziwnie odpowiadasz (i słuchasz bez przerywania i oceniania!). Nie rezygnuj, to przejściowa faza, jak wytrwasz, to spotka Cię nagroda w postaci lepszych relacji z innymi.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o empatycznym porozumiewaniu się z innymi, zapisz się na darmowy e-mailowy kurs skutecznej komunikacji w kilku lekcjach.

Przeczytaj o polityce prywatności