Blog o sztuce porozumiewania się

Bo dobra komunikacja to podstawa zdrowych relacji.

Bo zawsze warto rozmawiać.


Często wydaje nam się, że wiemy jakie jesteśmy. Kto miałby to wiedzieć lepiej niż my. Jednak, gdy zagłębimy się w ten temat możemy się zdziwić….. Zwykle nie mamy czasu na takie rozważania. To, co o sobie myślimy, bywa powtarzaniem opinii jakie na swój temat słyszałyśmy od innych osób. Część z nich jest trafna – jeśli regularnie słyszałyśmy „jesteś taka bystra i zaradna” to jest to zapewne prawdą, bo nasze zachowanie to potwierdzało. Ale co z etykietkami z dzieciństwa np. jestem nieśmiała? Może to opinia naszej mamy czy babci z czasów, gdy miałyśmy opory przed wystąpieniem w szkolnym przedstawieniu? Może to już nieaktualne 20 lub 30 lat później, a my to sobie powtarzamy w myślach i, co więcej „programujemy się” na zachowanie, które potwierdza tę tezę. Czyli, może wstydzimy się odezwać na zebraniu w pracy, albo zagadać nieznajomą osobę na spotkaniu towarzyskim….

W dorosłym życiu warto przyjrzeć się sobie i zweryfikować poglądy na swój temat. Niestety rzadko to robimy, a jeśli już zaczynamy się tym zajmować, to zwykle wskutek nieprzyjemnych i niekorzystnych zdarzeń losowych jak rozpad związku czy innych ważnych relacji (lub kilku kolejnych), utrata pracy, trudność z utrzymaniem pracy bądź niepowodzenia przy kolejnych rozmowach rekrutacyjnych.

O tym, jak ważne jest dopasowanie cech osoby do potrzeb danego stanowiska wiedzą dobrze duże korporacje, które przy rekrutacji pracowników często posługują się kwestionariuszami osobowości, aby sprawdzić czy kandydat sprawdzi się w konkretnej pracy.

Korzystamy czasem z testów zamieszczanych w pismach kobiecych, jednak te psychozabawy nie są na tyle profesjonalnie opracowane i miarodajne, byśmy mogły oprzeć na ich wynikach opinię o tym jakie jesteśmy.

Profesjonalne testy nie są dostępne do samodzielnego  badania – wykonać je można tylko pod okiem psychologa lub doradcy zawodowego, testy te muszą spełniać szereg warunków by można było je uznać za wiarygodne.

Ja od kilku lat uważnie przyglądam się temu jaka jestem. Wiele razy byłam zaskoczona zmianami w określaniu tego jaka jestem – na przykład tym, że od dziecka wydawało mi się że jestem ekstrawertykiem, bo zawsze byłam „wygadana” i przedsiębiorcza. Jednak obserwując w ostatnim czasie swoje wybory i preferencje odkryłam, że zdecydowanie bliżej mi do introwertyka. Gdy przyjęłam to do wiadomości, wreszcie zrozumiałam dlaczego nie czułam się dobrze pracując w open-space w korporacji i dlaczego zwykle pierwsza opuszczałam imprezy towarzyskie. Okazało się, że to nie znaczy, że jestem nieprzystosowana, tylko, że potrzebuję i preferuję coś innego niż mi się wcześniej zdawało.

Dokonując wnikliwej diagnozy swoich cech i preferencji można sobie oszczędzić wielu lat męczenia się w pracy niedostosowanej do naszych potrzeb lub przymuszania się do aktywności, które nam nie odpowiadają.

Ostatnio miałam sposobność skorzystać z profesjonalnego badania osobowości kwestionariuszem PERSO.IN. Jest to specjalistyczny test oparty na rzetelnych naukowych podstawach.

Badanie to polega na udzieleniu odpowiedzi na 150 pytań (można je wykonać online), a następnie wyniki są omawiane podczas konsultacji z trenerem. Otrzymujemy też raport z opracowaniem wyników.

Badanie umożliwia głębsze zrozumienie siebie i swojej osobowości w pięciu istotnych obszarach – tu zdefiniowanych jako  Ludzie, Doświadczenia, Obowiązki, Stymulatory i Trudności. W raporcie otrzymujemy opis cech charakteryzujących w danym obszarze, wskazówki co do tego w czym możemy się sprawdzić, a także przewagi i ryzykach jakie mogą się wiązać z naszym podejściem w tym obszarze.

Byłam bardzo zaskoczona jak trafnie ten test mnie scharakteryzował i jak idealne dla mnie wskazówki dostarczył mi raport podsumowujący wyniki.

Na dowód tego podam przykład, że w moim raporcie w obszarze Ludzie w sferach, w których się sprawdzę wskazane zostały Mediacje / Kompromis / Partnerstwo – idealnie, bo przecież jestem mediatorem!

Raport też zawiera informacje o stylach naszego funkcjonowania w interakcjach społecznych i analizując wyniki można wyciągnąć wiele istotnych dla siebie wniosków co nam służy w relacjach społecznych, w pracy. Aby zwiększać nasz ogólny dobrostan możemy dążyć do tworzenia warunków, które najbardziej nam sprzyjają.

Sądzę, że dla osoby, która wcześniej nie poświęcała zbyt wiele uwagi analizowaniu tego co lubi i w czym czuje się dobrze, będzie to tym bardziej pomocne i odkrywcze. Mamy okazję do refleksji i przewartościowaniu pewnych przekonań na swój temat (czy na pewno lubię głośne imprezy? Czy potrzebuję ciągłej stymulacji? A może przeciwnie – nie znoszę nudy i spokoju w pracy, więc spokojna praca w bibliotece nie jest dla mnie? A może praca w miejscu gdzie dużo się dzieje tak mnie wyczerpuje, że nie mam potem siły na nic?).

Analiza taka przyda się zarówno w aspekcie rozwoju zawodowego – pod kątem wyboru rodzaju pracy, stanowiska, warunków, ale także w prywatnych relacjach społecznych, sposobach spędzaniu wolnego czasu czy preferowanych aktywnościach.

Na koniec dostajemy jeszcze jedną wskazówkę, którą można podzielić się z osobami z naszego otoczenia – na temat jaki rodzaj komunikacji preferujemy. Mój wynik możecie zobaczyć TUTAJ. Przyda się by w lekki sposób zakomunikować nasze potrzeby partnerowi, współpracownikom i szefom!

Moim zdaniem warto zdecydować się na to badanie. Można w krótkim czasie dotrzeć do informacji, których zbieranie mogłoby nam zająć wiele czasu oraz wymagać profesjonalnego wsparcia np. psychologa czy terapeuty, bo do pewnych rzeczy czasem trudno nam dotrzeć samodzielnie tylko na podstawie własnych obserwacji czy przeczytanych książek.